רחוב רמב"ם 26, גבעתיים

סרטן הרחם

מהו סרטן הרחם?

סרטן הרחם הוא שם כולל לסרטן המתפתח ברחם וכולל שני סוגים עיקריים – סרטן רירית הרחם (השכיח יותר מבין הגידולים הגינקולוגים) וסרקומה של הרחם. סרטן רירית הרחם מתפתח באנדומטריום, השכבה הפנימית של הרחם וזהו אחד מסוגי הגידולים הגינקולוגים הנפוצים ביותר. סרקומה של הרחם מתפתחת בעיקר במיומטריום, הדופן השרירית של הרחם והוא גידול סרטני נדיר. תסמיני סרטן הרחם כוללים בין השאר דימומים בין מחזורים או דימומים לאחר גיל המעבר. הטיפול בסרטן הרחם הוא בעיקר טיפול כירורגי.

מהי רירית הרחם?

רירית הרחם היא השכבה הפנימית המצפה את חלל הרחם, שכבה זו משתנה לאורך המחזור החודשי בהתאם לרמת ההורמונים המופרשים במהלך החודש.

מהם גורמי הסיכון לפתח סרטן רירית הרחם?

ישנם מספר גורמי סיכון להתפתחות סרטן רירית הרחם, הכוללים:
• השמנת יתר
• גיל מבוגר
• סכרת, יתר לחץ דם
• טיפול הורמונלי חליפי באסטרוגן ללא פרוגסטרון (ERT)
• היסטוריה של שחלות פוליציסטיות ובעיות ביוץ
• ווסת ראשונה מוקדמת, לפני גיל 12, ווסת אחרונה מאוחרת, אחרי מגיל 50
• שימוש בתרופת הטמוקסיפן (תרופה לטיפול בסרטן השד)
• נשאות לגנים ספציפים שמעלים את הסיכון לחלות בסרטן (תסמונת לינץ, BRCA)

מה הם התסמינים של סרטן רירית הרחם?

התסמינים של סרטן רירית הרחם יכולים להיות דומים לאלו של מצבים גניקולוגיים רבים. לכן, יש לפנות לרופא המטפל בכל מקרה של כאב או דימומים חריגים. אבחון מדויק חשוב כדי לאפשר קבלת טיפול מתאים, בשלב מוקדם ככל שניתן.

התסמין השכיח הוא דימום וגינלי בגיל המעבר (לאחר הפסקת הוסת). תסמינים נוספים יכולים להיות גם:

• דימום נרתיקי בין ווסתות לפני גיל המעבר
• כאבי בטן תחתונה או התכווצויות באגן
• הפרשה נרתיקיות מרובות לאחר גיל המעבר
• דימום נרתיקי ממושך, כבד או תכוף

כיצד מאבחנים סרטן רירית הרחם?

סרטן רירית הרחם מאובחן על ידי ביופסיה של רירית הרחם. ביופסיה של רירית הרחם ניתן לקחת בקלות במרפאה על ידי צינורית קטנה הנקראית פיפל (Pipple) או במהלך פרוצדורה כירורגית פשוטה כגון גרידה או היסטרוסקופיה (בדיקה עם סיב אופטי שמוחדר לחלל הרחם).
בכל מקרה בו קיימים תסמינים מחשידים לסרטן רירית הרחם, יש לפנות לרופא על מנת לבצע בדיקה והערכה גניקולוגית מקיפה, הכוללת:

• תשאול מקיף לגבי התסמינים, גורמי הסיכון וההיסטוריה משפחתית
• בדיקת גינקולוגית מקיפה כולל בדיקת אולטר-סאונד
• בדיקות מעבדה
• לפי הצורך בדיקות הדמיה כמו CT, MRI

מהם הסוגים השונים של סרטן רירית הרחם?

סרטן רירית הרחם מחולק בדר"כ לשני סוגים:

סרטן רירית הרחם מסוג 1:

זהו סרטן הקשור לחשיפה ממושכת לאסטרוגן וקיים בעיקר אצל נשים צעירות יותר (סביב גיל )50-60, הסובלות מעודף משקל. סוג זה בדרך כלל פחות אלים.

סרטן רירית הרחם מסוג 2:

זהו סוג שנוטה להיות אלים יותר ואופייני לנשים מבוגרות יותר. סוג זה בדר"כ לא קשור להשמנת יתר.

כיצד מטפלים בסרטן רירית הרחם?

הטיפול העיקרי בסרטן רירית הרחם הוא טיפול כירורגי לכריתת הרחם. ניתוח זה מבוצע כיום במרבית המקרים בגישה זער פולשנית, בלפרוסקופיה ללא צורך בפתיחת הבטן. לאחר הניתוח, בהתאם לדו"ח הפתולוגי מחליטים על צורך בטיפול אונקולוגי משלים שיכול לכלול קרינה, כימותרפיה או שילוב שלהם.

האם ניתן לטפל בסרטן רירית הרחם ללא כריתת רחם?

במקרים מיוחדים וחריגים, כאשר סרטן רירית הרחם מופיע אצל נשים צעירות מאד, שלא סיימו את תוכנית הילודה שלהם ומעוניינות להרות בעתיד, ניתן לבצע טיפול משמר פריון. טיפול זה נעשה על ידי מתן תרופות המכילות הורמון פרוגסטרון במינון גבוה ועל ידי כך להמנע מכריתת הרחם שתמנע יכולת כניסה להריון. כאמור טיפול זה שמור אך ורק לנשים צעירות שמעוניינות להרות בעתיד ובהנתן נתונים מסויימים בגידול עצמו שמאפשרים טיפול תרופתי שמרני ללא הסרת הרחם. על כך בכתבה נפרדת.

כיצד מבוצע ניתוח לכריתת הרחם לטיפול בסרטן רירית הרחם?

במהלך הניתוח לכריתת רחם לטיפול בסרטן רירית הרחם, החולה תעבור כריתה מלאה של הרחם כולל צוואר הרחם, השחלות והחצוצרות. מרבית הניתוחים מבוצעים היום בגישה לפרוסקופית או רובוטית בעזרת מערכת הדה-וינצי, ללא צורך בפתיחת הבטן. יחד עם הרחם מבצעים בדרך כלל גם דגימה של בלוטות לימפה באגן, על מנת לוודא שהגידול הסרטני לא שלח גרורות לבלוטות אלה. הגישה המתקדמת היום עושה שימוש בדגימה של בלוטות זקיף. בטכניקה זו דוגמים את הבלוטה הראשונה המנקזת את דרכי הלימפה של הרחם וחוסכים את הצורך בהסרה נרחבת של בלוטות לימפה. הניתוחים הלפרוסקופים נעשים על ידי החדרת מצלמה לחלל הבטן דרך נקב קטן של מספר מילימטרים, תחת הרדמה כללית, ומספר נקבים קטנים להחדרת כלים כירורגים לבטן. במהלך הניתוח מבצעים את הניתוח בערת המצלמה והכלים הכירורגים על גבי צג טלוויזיה. ניתוחים מורכבים אלה דורשים מיומנות כירורגית גבוהה ומבוצעים על ידי גינקולוגים שעברו הכשרה ייחודית וממושכת בכירורגיה גינקו-אונקולוגית.

למה לצפות לאחר ניתוח כריתת רחם?

• מכיוון שבמרבית המקרים הניתוחים לכריתת הרחם נעשים בגישה לפרוסקופית, ההחלמה מהם יחסית קלה, עם אשפוז של לילה אחד בלבד לאחר הניתוח.
• לאחר הניתוח עלולים להיות דימומים קלים למשך מספר שבועות.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם?

ישנם מספר דברים שניתן לבצע על מנת להוריד את הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם:

• ירידה במשקל – זהו המרכיב החשוב ביותר בהורדת הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם
• איזון סכרת ולחץ דם
• מעקב גינקולוגי מסודר ופניה לרופא המטפל בכל מקרה של דימום בנשים בגיל המעבר או בנשים הסובלות מדימומים לא סדירים ללא הסבר ברור
• נשים הנמצאות בסיכון מוגבר, למשל נשאיות של תסמונת לינץ או כאלה שנוטלות טמוקסיפן חייבות במעקב גינקולוגי מסודר גם בהעדר תסמינים

האם ניתן לרפא סרטן רירית הרחם?

עם אבחון מוקדם וטיפול נכון שיעורי ההשרדות בקרב נשים שחלו בסרטן רירית הרחם גבוהים מאד ומרבית החולות יכולות להחלים לחלוטין מסרטן זה. אבחון מוקדם בעל חשיבות גבוהה ביותר לסיכויי ההחלמה ולכן בכל מקרה בו יש ספק או שישנם תסמינים כגון דימום בגיל המעבר או דימומים לא סדירים יש לפנות לבדיקת רופא. טיפול כירורגי נכון ומדויק אצל מומחה בגינקולוגיה אונקולוגית חשוב מאד גם הוא. הטכניקה הכירורגית, הסרה מלאה של הגידול ודגימה מדויקת של בלוטות לימפה אגניות חשובים גם הם בסיכויי ההחלמה של החולות, כמו גם התאמה נכונה של טיפול אונקולוגי משלים לאחר הניתוח וליווי ארוך שנים של החולות לאחר החלמתן.

רפואה שלמה!

כותב התוכן:  ד"ר נדב משען

כותב התוכן: ד"ר נדב משען

מומחה ברפואת נשים, גינקולוגיה אונקולוגית ומחלות צוואר הרחם.
מנהל הכירורגיה הלפרוסקופית במחלקה לגינקולוגיה אונקולוגית בבית חולים ליס, מרכז רפואי תל אביב, איכילוב.

סרטן רחם. ד"ר נדב משען