רחוב רמב"ם 26, גבעתיים

בדיקת פאפ

מהי בדיקת פאפ

בדיקת פאפ (PAP Smear) היא בעצם משטח של תאים שנלקח מצוואר הרחם אשר נועד לסייע באבחנה מוקדמת של סרטן צוואר הרחם

מה חשיבות הבדיקה?

הבדיקה מאפשרת חשיפה של שינויים טרום סרטניים בתאי צוואר הרחם אשר עלולים להפוך בהמשך לתאים סרטניים. האבחון המוקדם עשוי למנוע התפתחות של מחלת הסרטן או לאפשר גילוי מוקדם של סרטן שכבר קיים ולהגביר מאד את סיכויי ההחלמה מהמחלה.

באיזו תדירות יש לבצע בדיקת פאפ?

מומלץ לבצע בדיקת פאפ כל 3 שנים מגיל 25 עד 65. בדיקת הפאפ היום משולבת עם בדיקת PCR של נגיף הפפילומה האנושי (HPV – Human Papilloma Virus). נגיף זה הינו הזיהום הנפוץ ביותר המועבר במגע מיני והוא הגורם העיקרי להתפתחות של סרטן צוואר הרחם. במצבים מסוימים, מומלץ לבצע בדיקת פאפ לעיתים תכופות יותר על פי המלצת הרופא, מצבים אלה כוללים:
– בדיקת פאפ קודמת שאיננה תקינה או עדות לזיהום עם וירוס הפפילומה
– דיכוי חיסוני עקב השתלת איברים, טיפול כימותרפי או טיפול כרוני בסטרואידים.
– זיהום בנגיף הכשל החיסוני האנושי (HIV – Human immunodeficiency virus).

הכנות לבדיקת פאפ

בדיקת הפאפ לא מבוצעת בזמן מחזור משום שדימום כבד עלול להשפיע על דיוק הבדיקה. במצבים מסוימים בהם הבדיקה צפויה להתבצע בזמן מחזור יש להיוועץ עם רופא נשים לפני הביצוע. בכדי להגדיל את דיוק הבדיקה מומלץ להימנע מהדברים הבאים לפני נטילת הבדיקה
– שטיפת הנרתיק.
– הכנסת אמצעים לנרתיק, כולל טמפונים, תרופות, קרמים ונרות.
– קיום יחסי מין ושימוש בחומרי סיכה.

מהלך הבדיקה

הבדיקה נעשית על ידי רופא נשים ואורכת מספר דקות קצר. הבדיקה נעשית בסיוע מפסק (ספקולום) אשר מאפשר לרופא לראות את צוואר הרחם בקצה הנרתיק. תאים מצוואר הרחם נאספים על ידי מברשת עדינה והדגימה מוכנסת לחומר נוזלי במבחנה קטנה אשר נשלחת למעבדה. בדיקת הפאפ אינה כואבת, אך עלולה להיות כרוכה בחוסר נעימות או מעט לחץ באגן. תשובת הפאפ מתקבלת בדרך כלל תוך מספר שבועות.

בדיקת פאפ תקינה

תוצאת פאפ תקינה בעיקר כזו ששוללת המצאות של נגיף הפפילומה בצוואר הרחם, שוללת במידת דיוק רבה הימצאות תאים טרום סרטניים או סרטניים בצוואר הרחם. תוצאה תקינה מאפשרת להמשיך בשגרת הבדיקות הרגילה כל 3 שנים. חשוב להדגיש שכשאר קיימים תלונות כגון דימומים לא סדירים, הפרשות מרובות ובעיקר דימום לאחר יחסי מין יש להיוועץ ברופא גם אם בדיקת הפאפ תקינה.

בדיקת פאפ לא תקינה

חשוב להדגיש כי בדיקת פאפ לא תקינה לא בהכרח מעידה על סרטן צוואר הרחם. למעשה סרטן זה נדיר מאד בישראל. מרבית בדיקות הפאפ הלא תקינות מעידות פשוט על זיהום בנגיף הפפילומה, מצבים דלקתים או שינויים טרום סרטניים אחרים. בכל מקרה שבו מתקבלת תשובת פאפ לא תקינה יש להשלים בדיקה מעמיקה יותר של צוואר הרחם הנקראית קולפוסקופיה. בדיקה זו נעשית על ידי גינקולוג המומחה בתחום מחלות צוואר הרחם. בדיקת קולפוסקופיה מבוצעת בצורה דומה לנטילת פאפ ובמהלכה נעשה שימוש במיקרוסקופ מיוחד אשר מאפשר לראות את צוואר הרחם בהגדלה גדולה. במהלך הבדיקה הרופא שוטף את צוואר הרחם בתמיסה נוזלית אשר מדגישה אזורים חשודים. מאזורים אלה ניתן לקחת דגימה (ביופסיה) ממוקדת שתשלח למעבדה פתולוגית לבדיקה נוספת. המשך הטיפול או המעקב מתבצע על פי תוצאות הבדיקה הפתולוגית.

מהימנות בדיקת הפאפ

שילוב בדיקת PCR לוירוס הפפילומה כחלק בלתי נפרד מבדיקת הפאפ העלה מאד את מהימנות בדיקת הפאפ. בכל מקרה בו קיים ספק לגבי מהימנות בדיקת הפאפ או שיש תלונות קליניות כמצוין לעיל, דימומים לא סדירים, הפרשות מרובות, דימום לאחר יחסי מין או כאבי אגן יש להיוועץ ברופא.

כותב התוכן:  ד"ר נדב משען

כותב התוכן: ד"ר נדב משען

מומחה ברפואת נשים, גינקולוגיה אונקולוגית ומחלות צוואר הרחם.
מנהל הכירורגיה הלפרוסקופית במחלקה לגינקולוגיה אונקולוגית בבית חולים ליס, מרכז רפואי תל אביב, איכילוב.

בדיקת פאפ. ד"ר נדב משען