רחוב רמב"ם 26, גבעתיים

בדיקת פאפ לא תקינה

בדיקת פאפ היא בדיקת סקר לצורך אבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם. הבדיקה כוללת נטילת דגימה מצוואר הרחם ובחינת הדגימה אחר נוכחות של וירוס הפפילומה (HPV) ואו נוכחות של תאים טרום סרטניים או סרטניים.

אם תוצאת בדיקת הפאפ שביצעת אינן תקינות, המשמעות היא או שנמצאה עדות בבדיקת PCR לנוכחות של וירוס הפפילומה או שנמצאו תאים חריגים בצוואר הרחם, אך זה לחלוטין לא אומר שנמצא סרטן בצוואר הרחם. למעשה סרטן צוואר רחם הינו סרטן נדיר ביותר בישראל!

מה הם תוצאות פאפ חריגות שעלולות להתקבל?

זיהום בוירוס הפפילומה
בדיקות הפאפ נשלחות כיום לבדיקת PCR לנוכחות וירוס הפפילומה (HPV). בדיקות חיוביות שמעידות על נוכחות וירוס פפילומה בצוואר הרחם מסווגות עפ זן הוירוס שנמצא.

HPV 16 – משמעות תוצאה זו שנמצא וירוס פפילומה מזן 16
HPV 18 – משמעות תוצאה זו שנמצא וירוס פפילומה מזן 18
OTHER HIGH RISK TYPES – משמעות תוצאה זו היא שזוהה זן של וירוס הפפילומה מזן שאיננו 16 או 18 אך מזן אחר שעלול גם הוא להיות מסוכן.

זנים 16 ו-18 נחשבים לזנים אלימים יותר ונקשרים יותר להפתחות של נגעים טרום סרטניים וסרטן.

תוצאה פתולוגית לא תקינה

שינויים טרום סרטניים בתאי צוואר הרחם, הנגרמים על ידי וירוס הפפילומה, יכולים להיות קלים, בינוניים או חמורים.

ASCUS – תאים קשקשיים לא טיפוסיים שמשמעותם לא ברורה – על פני צוואר הרחם הבריא צומחים תאים דקים ושטוחים הנקראים תאים קשקשיים. ASCUS נועד לתאר מצב בו תאים אלה נראים לא תקינים אך אין וודאות בכך. במרבית המקרים תשובה זו איננה מעידה על תאים טרום סרטניים אלא על תאים דלקתיים בלבד.

LGSIL – נגע קשקשי תוך אפיתליאלי מדרגה נמוכה – תשובה זו עלולה להעיד על המצאות של תאים טרום סרטניים מדרגה נמוכה. תאים אלא במרבית המקרים ירפאו מעצמם גם ללא כל טיפול. תאים אלה מחייבים מעקב שכן הם כן עלולים להתקדם לדרגה חמורה יותר בעתיד. תשובה זו מחייבת בחינה מעמיקה של צוואר הרחם על ידי בדיקת קולפוסקופיה.

HGSIL – נגע קשקשי תוך אפיתליאלי מדרגה גבוהה – תשובה זו חמורה יותר ועלולה להעיד על המצאות תאים טרום סרטניים בדרגה חמורה יותר. גם תשובה זו מחייבת בדיקה מעמיקה וקפדנית של צוואר הרחם על ידי קולפוסקופיה.

AGUS – תאים בלוטיים לא טיפוסיים – תאים בלוטיים הם תאים הנמצאים בחלק הפנימי יותר של צוואר הרחם ובתוך הרחם. במידה והם נראו לא תקינים, יש לעבור בדיקת קולפוסקופיה קפדנית ביותר כדי לוודא שלא מדובר בסרטן צוואר רחם בחלקו העמוק יותר או ברחם ממש.

• Squamous cell carcinoma או Adenocarcinoma – תאי סרטן קשקשיים (סקוואמוטים) או תאי אדנוקרצינומה. משמעות תוצאה זו היא שנצפו תאים חריגים במראה לא תקין, המחשידים בסבירות גבוהה מאד לסרטן צוואר הרחם. תשובה זו היא החמורה ביותר ולשמחתנו גם הנדירה ביותר. תשובה זו מחייבת בדיקה קפדנית ביותר של צוואר הרחם על ידי גינקולוג-אונקולוג.

מה צריך לעשות במקרה של בדיקת פאפ לא תקינה?

במידה ומתקבלת תשובת פאפ לא תקינה, יש להשלים בדיקה מעמיקה יותר של צוואר רחם הנקראית קולפוסקופיה. במהלך הקולפוסקופיה צוואר הרחם נבדק בקפדנות בעזרת מיקרוסקופ מיוחד (קולפוסקופ), בעל עדשה ואור בהיר המאפשרים לראות את צוואר הרחם בהגדלה. במהלך הבדיקה נשעה שימוש בתמיסות שונות על מנת להדגיש אזורים חשודים בצוואר הרחם. במידה ומאתר אזורים חשודים בצוואר, הרופא נוטל דגימה הנקראת ביופסיה וזו נשלחת למעבדה פתולוגית לצורך קבלת אבחנה פתולוגית מדויקת.

כותב התוכן:  ד"ר נדב משען

כותב התוכן: ד"ר נדב משען

מומחה ברפואת נשים, גינקולוגיה אונקולוגית ומחלות צוואר הרחם.
מנהל הכירורגיה הלפרוסקופית במחלקה לגינקולוגיה אונקולוגית בבית חולים ליס, מרכז רפואי תל אביב, איכילוב.

מאמרים דומים

בלוטת זקיף

בלוטות זקיף בכירורגיה גינקו-אונקולוגית השימוש בטכניקה של דגימת בלוטות זקיף על פני הסרה מלאה של בלוטות לימפה אזוריות נכנסת לשימוש רוטיני בכירורגיה של גידולים סרטניים של מערכת הרביה

קראו עוד »
תאי אפיתל קשקשיים של צוואר הרחם. ד"ר נדב נשען

שאלות נפוצות על בדיקת פאפ

שאלות נפוצות על בדיקת פאפ בדיקת הפאפ היא בדיקה המספקת מידע רב ערך על בריאות צוואר הרחם של האישה. זה נורמלי להרגיש קצת לחוצה לפני בדיקה זו –

קראו עוד »

להתייעצות, השאירי פרטים ואחזור אליך בהקדם

© כל הזכויות שמורות לד"ר נדב משען  |  MD-Digital קידום אתרים  | עיצוב ובניית האתר: הרמוניה דיגיטלית לעסקים

דילוג לתוכן